آینه و آینه کاری

شناخت آینه و آشنایی با هنرمندان آینه کار و شرکتهای سازنده آینه

آینه و آینه کاری

شناخت آینه و آشنایی با هنرمندان آینه کار و شرکتهای سازنده آینه

غلام حسین شادی هنرمند آینه کار(آینه و آینه کاری وآینه کاری نوین

  

  

  

 

 

 

تابلو خط آینه کاری شده بسم الله  توسط ....(محمدی)  

برای سفارش مشخصات خود را به همراه تلفن ثابت و همراه . در بخش تماس با ما و یا بخش نظرات گذاشته و ارسال نمایید . در اسرع وقت با شما تماس حاصل خواهد گردید  

قیمت پایه(۵۰۰۰۰۰ریال) 

تابلو های آینه کاری (بسم الله)

  

سه شنبه ۱۸ مرداد ساعت 10:10

 
غلامحسین شادی؛ پیشکسوت هنر آینه کاری، در گفت‌و گو با شبکه خبری هنر، درباره این هنر سنتی گفت: آینه‎کاری هنری است که همه مردم با آن آشنا هستند. هنری که بسیار ظریف است و تنها نقطه ابهامش برای مردم این است که چطور این همه تکه آینه در کنار هم قرار گرفته است و چه کسی آنها را ساخته؟ در هر امامزاده کوچکی از هنر آینه کاری استفاده شده است و به علاوه کاخ‎ها کوشک‎ها و خانه‎های بسیاری در ایران هستند که آینه کاری شده‎اند.

 

وی افزود: آینه کاری کار دشواری است که به دقت و مهارت بسیاری نیاز دارد و کسی که می‌خواهد او را به عنوان آینه کار بشناسند باید از مهارت ویژه‌ای در کار خود برخوردار باشد. به علاوه چنین آدمی باید اصول طراحی رسمی که یکی از مبانی آینه کاری است را خوب بداند.


این هنرمند با بیان اینکه کسی که بخواهد به صورت سنتی آینه کاری یاد بگیرد باید سال‎ها کار کند، ادامه داد: با این حال اگر کسی بخواهد آینه‎‌کاری یاد بگیرد می‏تواند مثلا به یک کارگاه مراجعه کند و کار یاد بگیرد. البته در میان مراجعان، خانم‎ها هم علاقه زیادی به یادگیری دارند اما چون کارکردن روی داربست برای آنها دشوار است، پس از آموزش می‎توانند کارهای دیواری یا تابلوهای آینه کاری خلق کنند.

شادی افزود: با اینکه خود من شاگردان زیادی دارم، اما این امکان نه برای من و نه برای هنرمندان دیگر این حوزه فراهم نیست که آموزشگاهی داشته باشند و به صورت حرفه‎ای شاگردانی را آموزش دهند.

وی همچنین گفت: حتی اگر شرایط آموزش نیز مهیا باشد، زمینه اشتغال در این شاخه هنری فراهم نیست. ما مکان‎های تاریخی زیادی در کشور داریم که نیاز به مرمت دارند، مکان‏هایی که در اکثر آنها از آینه کاری استفاده شده است. اگر بخواهم بشمارم حدود دویست مکان با این شرایط وجود دارد که در هر کدام بیست نفر می‌توانند کار کنند که با یک حساب ساده می‎‌شوند 4000 نفر. اگر همین تعداد هم در این حوزه مشغول به کار شوند بخش عظیمی از هنرمندان این رشته به کار هنری خود امیدوار می‌‎شوند.

این آینه‌کار پیشکسوت افزود: هر ملتی به فرهنگش زنده است، خدا را شکر ما از دو فرهنگ غنی پیش از اسلام و فرهنگ اسلامی بهره‌مند هستیم. از فرهنگ اسلامی آثار زیادی باقی مانده است که نیاز به مرمت دارند و در نگهداری از آنها نهادهایی مثل ارشاد، اوقاف، وزارت کار و میراث فرهنگی مسئول هستند. در ایران مکان‏هایی هست که چنان زیبا آینه کاری شده‎اند که انسان مبهوت می‎ماند اما به دلیل عدم رسیدگی مخروبه شده‎اند.

شادی در پایان سخنان خود گفت: اگر زمینه کار فراهم شود این همه هنرجو و دانشجویی که هنر‌های سنتی می‎آموزند مشغول به کار می‌شوند. کاش مسئولان بدانند، هنرمند اگر کار نکند می‌میرد و اگر اوبمیرد دیگر کسی باقی نمی‌ماند که از میراث فرهنگی این مرز بوم نگهداری کند. 
 
 
 
   عکسهایی از اماکن آینه کاری شده 
 
    
 
   
 
    
 
نظرات 1 + ارسال نظر
khalil دوشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 01:41 ق.ظ

سلام. استاد منم خلیل بازنشسته میراث یادت اومد. حالت خوبه طلبتو از میراث گرفتی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد